ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΛΕΑΝΔΡΟ ΒΑΤΑΚΑ

By | 27 Νοεμβρίου 2016

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΛΕΑΝΔΡΟ ΒΑΤΑΚΑ

Στο facebook:

Φράση:

Η υψηλή μόρφωση απομονώνει πάντοτε, αλλάζει τη θέση των ατόμων και κάνει δύσκολη την επαφή και επικοινωνία με τους ανθρώπους της τάξης τους.
Αναζητούν τους λίγους που μπορούν να συνεννοηθούν μαζί τους, κι όταν δεν τους βρίσκουν κοντά τους, μένουνε μόνοι κι αφοσιώνονται στο έργο τους

Παρατήρηση 1:

Effie Gounari : μόρφωση ή νοημοσύνη ή σκέψη ή όλα μαζί ….νομίζω η λέξη “μόρφωση” αποκλείει αυτούς που με σκέψη έφτασαν σε ένα επίπεδο ή με νοημοσύνη….

Παρατήρηση 2:

John Prodromou : Παντελή το καλάμι ταιριάζει σε όσους νομίζουν ότι είναι μορφωμένοι. Οι μορφωμένοι μπορούν να συνεννοηθούν με όλους. Μάλλον κάτι άλλο ήθελες να τονίσεις

Απάντηση

Πρέπει να προσέξουμε την χρήση των λέξεων, γιατί -κατά κανόνα- η κάθε λέξη είναι καρφωμένη σε μιά έννοια.
Πρέπει λοιπόν κατ΄ αρχήν να δεχθούμε ότι με την λέξη “μόρφωση” νοούμε:
• το σχήμα – διάπλαση
• την καλλιέργεια της ψυχής και του πνεύματος – εκπαίδευση – ανατροφή
(λεξ. Δημητράκου 1950 και ανάλογα σε άλλα πονήματα).
Αν δεχθούμε τη θεώρηση αυτή και την εκτείνουμε στον αναφερόμενο όρο “υψηλή μόρφωση”, θα συμφωνήσουμε ότι αναφέρεται στους λίγους, που κατάφεραν να πλησιάσουν και να φτάσουν τον όρο “Homo Universalis”.
Οι άνθρωποι αυτοί είναι οι “δάσκαλοι” που κατά περιόδους εμφανίζονται στην ιστορία και την σφραγίζουν με το έργο τους.
Το χαρακτηριστικό τους είναι ότι πολλές φορές το έργο τους δεν γίνεται ή δεν έγινε αντιληπτό –και φυσικά δεν γίνεται και αποδεκτό- από τους πολλούς.
Μένει όμως το έργο τους, μέσα από τη σχέση του “δασκάλου” με τους “μαθητές”. Οι μαθητές μπορεί να εξελιχθούν και να γίνουν δάσκαλοι, και όσοι έχουν τις δυνατότητες συνεχίζουν το έργο του δασκάλου. Ετσι γράφεται η ιστορία.
Συμφωνώ λοιπόν ότι «…οι μορφωμένοι μπορούν να συνεννοηθούν με όλους…», με την επιφύλαξη της δεκτικότητας ή/και της προσπάθειας του δέκτη.
Κατά συνέπεια ο “υψηλά μορφωμένος” δεν μπορεί -ούτε είναι δυνατόν- να “συνεννοηθεί” με όλους. Η διαφορά, όσο αυτή μεγαλώνει, δημιουργεί την δυσκολία έως και αδυναμία “συνεννόησης”.
Κλασσικό παράδειγμα διαφορισμού ικανοτήτων και τραυματική εμπειρία:
Σε ποιόν από όλους μας δεν έτυχε να μην καταλαβαίνει αυτά που του λέει κάποιος ή ο ίδιος να μην γίνεται κατανοητός;
Απάντηση: Σε όλους!!!
Οσον αφορά στο “καλάμι” η απάντηση είναι ότι κανείς “υψηλά μορφωμένος”, τουλάχιστον από όσους γνώρισα, δεν το χρησιμοποιεί, απλά γιατί δεν του χρειάζεται. Πετάει με τα δικά του φτερά. Η έλλειψη οποιασδήποτε μορφής οίησης, η ταπεινότητα, η καλοσύνη και τόσες άλλες αρετές είναι το χαρακτηριστικό τους.
Προσωπικά είχα την ευτυχία να γνωρίσω έναν «δάσκαλο» που μας άφησε εδώ και έναν χρόνο, και που ποτέ δεν μου είπε τα επιτεύγματά του, ούτε το «ξέρεις εγώ…». Τα έμαθα από άλλους. Πάντα ευγενικός, πάντα με χαμόγελο και καλοσύνη, σου προσέφερε την απόλαυση της παρέας και συζήτησης, έχοντας μια τεράστια δεξαμενή γνώσεων που δεν ήταν ποτέ δυνατόν να την διανοηθείς. Ηταν ένας από αυτούς που μου έμαθε ότι η καλύτερη βοήθεια είναι αυτή που δίδεται πριν ζητηθεί.
Αυτά σαν απάντηση, αλλά και σαν αφιέρωμα σε έναν μεγάλο που ‘έφυγε’ από την ζωή νωρίς: τον ΛΕΑΝΔΡΟ ΒΑΤΑΚΑ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *